wtorek, 22 listopada 2016

pierwsze karty Tarot of Abstract Shift

Moje nowe dzieciątko - Tarot of Abstract Shift 

[English version]

Według Wikipedii znaczeniem słowa abstrakt jest "krótkie streszczenie artykułu naukowego, tezy, przeglądu, przebiegu konferencji albo dogłębnej analizy jakiegoś przedmiotu ...". To samo tłumaczone w wersji dla świata Sztuki oznacza ruch, prąd w malarstwie, jaki zaczął się ponad 100 lat temu. Charakteryzuje się on zmniejszeniem stopnia realistycznego przedstawienia obiektów, używaniem bardziej uproszczonej formy, aż do ekstremalnego zrezygnowania z przedstawiania jakichkolwiek obiektów, a oparcie się na kolorach i pierwotnych kształtach.

Postanowiłem zastosować powyższe definicje do graficznej transformacji bardzo znanej, klasycznej talii tarota RWS. Mój zamiar to wysublimowanie esencji każdej karty dla celów medytacji. Właśnie taki rodzaj graficznego streszczenia. Wszystkie rysunki, symbole, przedmioty i ich formy zostały uproszczone lub zaznaczone tylko schematycznie, by stworzyć abstrakcyjną wersję karty. Nie było moją intencją, aby zrobić doskonałe wersje istniejących rysunków lub obiektów. Zrobiłem je abstrakcyjnymi tylko do pewnego stopnia. Odrobinę, ale na tyle, by nadal były kartami tarota rozpoznawalnymi przez naszą świadomość i podświadomość. Powiedz mi, jak ci się podoba ten pomysł i czy ma to jakiś sens dla Ciebie.

 Bardzo często realistyczne obrazy tarota, ze swą wymową ograniczaną przez tradycyjną interpretację nie nadają się do medytacji. Osobiście preferuję coś, co pozwala na podejście do nich z otwartym umysłem i dużą wyobraźnią. Wielu tarocistów posiada takie podejście. Wierzę, że jeśli chodzi o interpretację kart nie powinno być żadnych ograniczeń ustalonych przez tarotowych guru. Dla mnie karty powinny być jak wszystkie obrazy abstrakcyjne zostawiając swą grafiką szerokie pole do interpretacji, w granicach wyznaczonych przez ezoteryczną tradycje oczywiście. Nie sugerują tu burzenia świętości. W tej wolności istnieje dla mnie piękno Tarota. Realistyczny obraz nie daje wcale pożywienia dla mojego umysłu i pracuje przede wszystkim dla tarocistów którzy wykuli na blachę tradycyjne znaczenie każdej karty. Nie używają samej grafiki jako części obrazkowego alfabetu używanego przez naszą prawą stronę mózgu i podświadomość. Każda karta posiada przecież całą gamę znaczeń. Dla pokazania ich wszystkich należałoby stworzyć kilka wersji kart. W każdej talii dopuszczalna jest niestety tylko jedna, uznana przez autora za najważniejszy aspekt możliwych interpretacji. Zbyt realistyczny obrazek na karcie ogranicza to znaczenie poprzez wyskoczenie przed szereg i głoszenie określonej, często bardzo specyficznej deklaracji o co przede wszystkim w znaczeniu karty chodzi. Jeśli masz otwarty i dociekliwy umysł to jesteś w stanie łatwo wejść do każdego obrazu, aby sprawdzić gdzie to może poprowadzić. Kocham wolność zbadania każdej karty i prawo ustanowienia własnych znaczeń dla każdej z nich. A Ty? Czy potrzeba takiej wolności?

Początkowe Intencje artysty kończą się w momencie, gdy jego praca jest publikowane. Od tej chwili nie liczą się one i każdy oglądający dzieło może postrzegać je na swój sposób, poczuć własny sens (albo jego brak), musi przecież użyć własnego kontekstu stworzonego przez jego uprzednie doświadczenia i wspomnienia. To jest bardzo osobiste, ale nie ma tu przymusu. W moim życiu tak wiele razy miałem okazję powiedzieć sobie "Zibby jest to poezja, nie musisz tego konieczne zrozumieć". Moje zdjęcia nie są dla każdego. I celowo pozbawiłem bardzo dobrze znane obrazy ich nominalnej wartości poprzez redukcję ostrości, częściowe zacieranie rozpoznawalnych obiektów, symboli, nawet zmieniając niektóre tradycyjne kolory. Wiem, że niektórzy puryści tarota powiedzą mi, że wszystkie symbole i kolory są nietykalne. To co zrobiłem pozostawia mniej powodów dla wyłapania przez logiczny umysł szczegółów i podjęcia prób analitycznego procesu. Taki był dokładnie mój cel i to, co chciałem osiągnąć! 

Etykiety z nazwa nadaną każdej karcie, ich numery przemawiają bezpośrednio do naszej lewej półkuli mózgowej i logicznego umysłu. Podczas medytacji są to rzeczy, których należy unikać. Chcesz być twarzą w twarz blisko jak na randce z grafiką, aby mogła ona być pokarmem dla myśli. Moje karty nie są czystym abstraktem, formą pozbawioną kompletnie rozpoznawalnych obiektów i postaci. Zrobiłem tylko krok w kierunku zerwania z tradycyjną reprezentacją symboli i obiektów fizycznych. Intencjonalnie uczyniłem logiczne połączenie symbolu  bardziej miękkim i luźnym. Umożliwia to szybsze uznanie przez lewą półkulę mózgu, że patrzy na niewielki stopień realizmu, że skoro brak bezpośredniego zagrożenia, to można przekazać kontrolę do prawej półkuli. Ona pozwala na zbadanie bliżej wszystkich relacji między formą, kształtem i kolorem. Tak, to jest abstrakcyjne zakręcenie czyli Abstract Shift. Jest tak wiele klonów RWS opublikowanych, że jeden więcej talia nie zaszkodzi przecież. Wdzięczny będę za każde uwagi i sugestie. Powinienem kontynuować? Chcesz zobaczyć więcej?

1 komentarz:

  1. Dla mnie pomysł ten ma sens, wizja Twoich kart oszczędnych w wyrazie daje pole do popisu wyobraźni... Kontynuuj więc swoją pracę, życzę powodzenia.:)

    OdpowiedzUsuń